Tänk att det redan var ett år sedan som corona på allvar började spridas i Sverige, lite konstigt att tänka på hur man trodde då att det inte bara var två veckors isolering innan det allt skulle bli som vanligt igen. Tvärtom, för de flesta har det här året inneburit många förändringar på många olika plan i livet, såväl på arbetsplatserna som i hemmen. Gemensam nämnare för de flesta av oss är att tvätta händerna ofta och alltid ha ytdesinfektion till hands. Många har ju även munskydd i kollektivtrafiken och andra folk täta platser. 

Vi på korpus pluggar ju hälsa och arbetsmiljö, så tänkte prata lite idag om hur man kan tänka kring sin arbetsmiljö om man arbetar hemifrån. I tidigare inlägg har vi nämnt ergonomi och vikten av att vila emellanåt. Nu vill jag sätta fokuset på den fysiska platsen där du arbetar hemifrån, tänker du på det som din arbetsplats? Eller är det soffan eller matbordet som får vikariera som arbetsplats? Oavsett vilket är ett tips att göra något som får det att bli just en arbetsplats – så att du drar skiljelinjer mellan arbetstid och fritid både mentalt och rumsligt. Har du ingen möjlighet att skapa ett eget kontor kanske du kan ändra små detaljer beroende på om det är arbetstid eller ej. Du behöver ju såklart inte möblera om varje dag 😉 men göra något litet för att markera för dig själv att nu är det jobb eller ledigt. 

Sedan är det viktigt att tänka på belysningen, många av oss spenderar många timmar dagisen vid datorer, hur mår dina ögon och huvud av det? Dags att gå till optikern kanske om du ofta har spänningshuvudvärk efter en arbetsdag? Att inte ha alla lamporna tända eller att ha levande ljus är mysigt, men spara det till den lediga tiden! På arbetstid behöver du hålla dig pigg, vilket är lättare med tillräckligt stark belysning så du inte behöver anstränga synen i onödan. Om möjligt, sitt gärna nära ett fönster och dra undan eventuella gardiner under arbetstid för att ytterligare släppa in ljusflöde.

Basic men så himla viktigt är att ta regelbundna pauser, röra på sig emellanåt, byta position ofta och ha fasta rutiner i vardagen. Försök att börja och avsluta dagens arbete vid ungefär samma tider varje dag, lämna gärna stället i hemmet som du har arbetet på när arbetsdagen är över, i alla fall för någon timme.

Hörs igen!

Categories:

Tags:

No responses yet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *